středa 30. prosince 2015

recenze - Throne of Glass (Skleněný trůn)

(čteno v originále; překlad vydán nakladatelstvím CooBoo v srpnu 2015)
You can also read my mini-review in English on Goodreads

Throne of Glass (Skleněný trůn) od Sarah J. Maas je příjemná kniha, zábavná a rychlá. Nutno si však uvědomit, že spadá do hrdinské fantasy asi tolik jako Lux série do sci-fi nebo Twilight sága (Stmívání) do hororu. Kdo má však rád (nebo může prominout) trochu více romantiky, věřím, že si knihu minimálně užije, když ne přímo oblíbí.

Příběh se zaměřuje na dívku jménem Celaena, která bojuje v turnaji s nejlepšími bojovníky v zemi o post, o který nestojí, pro muže, kterým opovrhuje, aby jednoho dne získala jediné, po čem touží - svobodu. Hlavní aspekt příběhu, tedy boj na život a na smrt, byl však často přehlušen dobře napsanými ale velice rušivými (a pro příběh ne vždy podstatnými) romantickými scénami, které nejednou aspirovaly na post hlavního tématu knihy. O řadě úkolů, které soutěžící musí plnit, se čtenář mnoho nedozví, chybí nejen více boje, ale i soutěživosti. Psychologické hry bojovníků by mohly být výraznější, ne jen zmíněné.

Čím jsem byla velice příjemně překvapená je pragmatická mysl hlavní hrdinky. Její praktické a racionální uvažování ji odlišuje od "tradičních" hlavních hrdinek YA žánru, jejichž myšlenky se většinu času točí okolo chlapce, o kterého mají zájem. Celaena se chová úměrně svému věku, tedy jako osmnáctiletá dívka, jejíž starosti někdy nabývají vážnější podstaty než ty před chvílí zmíněné. Přesto však není chladná a strohá nebo "příliš dospělá" (jako v mnoha middle grade knihách), zajímá se o drobnosti, které ji přinášejí radost. To vše přidává na "reálnosti" postavy.

Neobvyklý a tak moc potřebný charakterový rys hlavní hrdinky však neznamená, že jsou důležité postavy promyšlené komplexně a do detailů. Nejlépe by se jistá "nereálnost" některých postav dala ukázat na srovnání Skleněného trůnu s Poison Study od Marie V. Snyder, které se mi k porovnání přímo nabízí - v obou knihách (hrdinské fantasy) jsou státy vedeny diktátorským vůdcem, který se snaží vymýtit magii ze své země pomocí železa (obě země tedy na svém území zažily v období jedné generace válku), srovnávané postavy jsou "blízké" tomuto vůdci. V Poison Study máme Valeka, kapitána ochranné jednotky Velitele Ambrose (vůdce země Ixia) a vysoce tajné sítě špiónů, také je známým a nejobávanějším assassinem v Ixii a Sitii. Valek je tělesně zdatný muž, rozvážný a ve svých více než třiceti letech stihl nabýt zkušeností, které mu umožňují ochránit muže, kterého se snaží sprovodit ze světa řada vlivných osobností. Naproti tomu v Throne of Glass by mu měli být rovni Chaol, kapitán gardy zajišťující klidný běh hlavního města a především ochranu svého krále a jeho dvora, a Celaena, nejznámější assassin na celém kontinentě zahalený clonkou neznáma. Chaol a Celaena jsou však velice mladí, prakticky teenageři, a jak si v průběhu čtení Throne of Glass uvědomíme, Chaol nikdy neměl na rukou krev. Náš velitel gardy se tudíž rozhodně nezdá ke své práci způsobilý a k Celaeně bych měla také jisté výhrady.

Značně jsem ocenila vyprávění ve třetí osobě, protože autorka dokázala výhod tohoto formátu využít. Zaměřuje se sice na myšlenky a pocity sledované postavy, přesto se s ní zcela neztotožňuje. Výjimečně, pro pár kratších kapitol, také střídá pozorovanou postavu - Kaltainin pohled byl milý nápad a pomohl čtenáři více proniknout do jejího "stavu mysli".

Throne of Glass má své chyby, ale jako první publikované dílo Sarah J. Mass jí musíme něco z chybek odpustit. Příběh byl jejím dítětem, který psala více méně pro sebe, ne pro davy fanoušků. Zda využila konstruktivní kritiky a uplatnila žádané změny v druhém díle série, Crown of Midnight, na to se pokusím zaměřit někdy příště.

P.S.: Při čtení série by vám mohl pomoci tento slovník výslovnosti sepsaný autorkou. ^.~

Recenze na další knihy od Sarah J. Maas:
série Throne of Glass (Skleněný trůn):