pátek 5. května 2017

~komiks-recenze - Saga, Vol. 1 (Sága)

(čteno v originále, překlad vydán nakladatelstvím BB art v roce 2015)

Mnozí z vás již jistě slyšeli o sérii komiksů Sága z rukou spisovatele Briana K. Vaughana a kreslířky Fiony Staples, přeci jen, humbuk kolem ní byl velký. Vesmírná válka, různorodé mimozemské rasy, zapovězená láska a lovci odměn... To vše v jednom komiksu může dopadnout buď velice dobře a nebo kolosálně špatně. A přestože nerada šířím všeobecné nadšení, ze kterého může čtenáři plynout nemalé zklamání, musím říct: Tohle byla jízda! Jen ji nečtěte před dětmi.

Sledujeme život holčičky, která se svým narozením stala důkazem nemyslitelného zločinu svých rodičů a zároveň se stala nejchtěnější osobou pro obě znepřátelené strany všudypřítomné války. A tak příběh nezačíná ničím jiným, než právě porodem. První kapitola mě už po prvních stránkách naprosto vtáhla do děje a nepustila mě dokud jsem se nevrhla do té další.

pro zlepšení čitelnosti potřeba rozkliknout

Řekla bych, že nejsilnější stránkou příběhu, který by se dal přes své zajímavé zápletky považovat za přímočarý, jsou samotné postavy. Objeví se opravdu mnoho "lidí", kteří nějakým způsobem ovlivní život malé Hazel a přesto nesplývají dohromady. Vždy na pár stránkách je vidět jejich charakter, jsou různorodé a nesplývají. Alana a Marko, rodiče, představují pár skutečných lidí, dva naprosté protipóly, opaky, které se přitahují. Zvrácený The Will se svým kočičím parťákem, jenž v sobě má zbytek pokroucených morálních zásad. Prince Robot IV, který chce šťastně žít se svou ženou a zapomenout na válku, jenž ho nikdy nenechá utéct.

Z uměleckého hlediska je Sága přesně mým šálkem čaje. Všechny postavy jsou designem jedinečné, druhy mimozemšťanů výborně propracované a dokonce mezi nimi lze rozeznat jednotlivé rasy. Kresba je čistá a detailní, pozadí není nikterak zanedbané, ale zároveň je hladké, doplňující, neruší. Celostránková (nebo i dvojstránková) okna jsou potom takovým malým uměleckým dílem.

Sága rozhodně není pro mladší čtenáře. Vyobrazuje nejen násilí, které je v akčních komiksech běžné, ale také postavy bez oděvu ve všech možných polohách. Přeci jen se s The Will podíváme na planetu Sextillion, která má uspokojit doslova všechny možné lidské tužby.

BB art zatím přeložil a vydal první tři svazky. Zda je překlad dobrý nebo ne vám zatím povědět nemůžu, ale papír a vazbu má české vydání rozhodně daleko lepší než to mé od Image Comics. Toto podivné, vesmírně futuristické fantasy si mě jednoznačně získalo, tudíž přečtení dalších je pro mě samozřejmostí.

P.S.: Byla jsem kreativní a zadala jsem text z okének v jazyce planety Wreath do Google Translator. A jaké to překvapení, jde o esperanto. Takže pokud byste si chtěli dát tu práci s doslovným porozuměním, máte možnost. ^.~